Fysisk aktivitet

IMG_5373xx.jpg - Klikk for stort bilde

Fysisk aktivitet er en kilde til overskudd, helse og trivsel, og er nødvendig for normal vekst og utvikling blant barn og unge. Voksne og eldre bør være i aktivitet minst 150 minutter i uken. Barn og unge bør ha dobbel dose - minst 60 minutter hver dag. Alle bør redusere stillesittingen i løpet av dagen.

Regelmessig fysisk aktivitet kan gi en betydelig helsegevinst! Personer som er fysisk aktive rapporterer bedre humør, mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive. Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er godt dokumentert. Fysisk aktivitet reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, diabetes type 2, blodpropp, fedme og psykiske vansker.

 
Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger av utgangspunktet. Jo lavere aktivitetsnivå en person har i utgangspunktet, jo større effekt kan forventes om aktivitetsnivået økes.
 
Effekten av det å være fysisk aktiv kommer raskt, men hvis man slutter med aktiviteten vil den positive helseeffekten raskt forsvinne. Det er derfor viktig å finne en måte å integrere fysisk aktivitet i hverdagslivet slik at man får den daglige dosen sin. Husk at trening og fysisk aktivitet er ferskvare!

Trenger du hjelp eller veiledning til å komme i gang?
 

For å gjøre innskudd på Helsekontoen kan du for eksempel gå til jobben, ta trappa i stedet for heisen eller kanskje invitere noen med ut på tur? Mulighetene er mange og det er ikke så mye som skal til. Og kanskje bidrar du til at noen rundt deg også får et påfyll på sin Helsekonto.

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Fant du det du lette etter?